Challenges of health training: political-pedagogical perspectives of multidisciplinary health residency programs in adult oncology care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51723/hrj.v6i31.1117

Keywords:

Interprofessional education, Continuing Education, Oncology

Abstract

Objective: to analyze the fundamental characteristics and the political-pedagogical guidelines of the Multiprofessional Health Residency Programs (PRMSs) with an emphasis on adult oncology care. Method: an exploratory-descriptive approach was adopted, based on a bibliographic review and document analysis. Results: it was observed that the implementation of PRMSs, guided by the principles and guidelines of the Brazilian Unified Health System (SUS), faces challenges arising from social and macro-political determinations that directly affect political-pedagogical processes. The interaction between education and service proves to be complex, tending to perpetuate the biomedical model and to favor subordination to mercantile interests, to the detriment of the rights of health professionals and SUS users. Conclusion: although the Political-Pedagogical Projects (PPPs) express adherence to the principles of the SUS, operational and technical gaps persist, hindering the effective orientation of training processes according to these objectives.

Author Biography

Portugues Portugues

Social Worker, Master in Public Health, PhD in Social Work. Associate Professor at the Department of Social Service and the Postgraduate Program in Social Policy at the University of Brasília (UnB). Study and Research Group on Health, Society and Social Policy – ​​GEPSaúde.

References

Brasil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília,DF: Presidência da República; 2016.

Lima NT, Gerschman S, Edler FC, Suárez JM. Saúde e democracia: história e perspectivas do SUS. Saúde e democracia: história e perspectivas do SUS. 2005.

Mendes Á, Carnut L. Capital, Estado, Crise e a Saúde Pública brasileira: golpe e desfinanciamento. SER Social. 2020;22(46).

Behring ER, Boschetti I. Política Social: fundamentos e história. 9. São Paulo: Cortez; 2011.

Garbois JA, Sodré F, Dalbello-Araujo M. Da noção de determinação social à de determinantes sociais da saúde. Saúde em Debate. 2017;41(112).

Fernandes F. A revolução burguesa no Brasil: ensaio de interpretação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar; 1981.

Marx K. O capital [vol. 2]: crítica da economia política. O processo de circulação do capital. Vol. 2. São Paulo: Boitempo; 2014.

Behring E. Política social: fundamentos e história [Internet]. 2006. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/books/9788524924453

Paim JS. Sistema Único de Saúde (SUS) aos 30 anos. Ciênc Saúde Coletiva. 2018;23(6).

Kruger TR, Oliveira A. Trinta anos da Constituição Federal e a participação popular no SUS. Argumentum. 2018;10(1).

Afonso ÉMDAS, Benevides MG. A EBSERH como nova opção para os Hospitais Universitários. Inovação & Tecnologia Social. 6 de janeiro de 2020;1(3):96-105.

Mafra M, Vieira RSM, Brocker R. Empresa Brasileira de Serviços Hospitalares (EBSERH): Competências e Características do Modelo para Gestão em Hospitais Universitários Federais. XV Colóquio Internacional De Gestão Universitária – CIGU. 2015.

ASDUERJ. Sindicatos e DCE da UFRJ convocam ato contra EBSERH oficial de entidade sindical [Internet]. 2023 Dec 6 [Acesso em 10 dez. 2023]. Disponível em: https://asduerj.org/sindicatos-e-dce-da-ufrj-convocam-ato-contra-ebserh-na-universidade-federal-do-riode-janeiro/

ABEPSS, GEPEFSS. Relatório da pesquisa mapeamento das residências em área profissional e serviço social. Abepss, Gepefss, organizadores. Juiz de Fora; 2018.

UFPA. Edital no 1/2022. Universidade Federal do Pará. Pará: Coremu/UFPA; 2022.

HUJBB. Projeto político-pedagógico – programa de residência multiprofissional em atenção a saúde do idoso e oncologia. Belém 2021.

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12ª ed. São Paulo: Hucitec; 2010.

Minayo MCS, Deslandes SF. Caminhos do pensamento: epistemologia e método. Rio de Janeiro: Fiocruz;

BRASIL. Lei no 11.129. jun 30, 2005.

Torres RBS, Barreto ICdHC, Freitas RWJF, Evangelista ALP. Estado da arte das residências integradas, multiprofissionais e em área profissional da saúde. Interface (Botucatu). 2019;23:e180006.

Silva CA, Dalbello-Araujo M. Programa de residência multiprofissional em saúde: o que mostram as publicações. Saúde Debate. 2019;43(123):608-23.

Gandin LA. Projeto político-pedagógico: construção coletiva do rumo da escola. In: Luce MB, Medeiros ILPdE, Machado CRS, organizadores. Gestão escolar democrática: concepções e vivências. Porto Alegre: UFRGS Editora; 2006. p. 201-18.

HUB. Projeto político-pedagógico – residência multiprofissional em saúde do HUB. EBSERH Brasília; 2020.

Albuquerque GSC, Silva MJSE. Sobre a saúde, os determinantes da saúde e a determinação social da saúde. Saúde Debate [Internet]. 2014 [citado 2024 jul 15];38(103):953-65. Disponível em: http://www.gnresearch.org/doi/10.5935/0103-1104.20140082

Paiva SP, Resende LT, Nery MSP, Tomaz M. O serviço social e o trabalho em equipe multiprofissional nas residências em saúde. Libertas. 2019 Dec 9;19(2):482-97.

Published

2025-08-30

How to Cite

Rodrigues, S., Portugues, P., & Portugues, portugues. (2025). Challenges of health training: political-pedagogical perspectives of multidisciplinary health residency programs in adult oncology care. Health Residencies Journal - HRJ, 6(31). https://doi.org/10.51723/hrj.v6i31.1117